April 19, 2009

Jom kenali aku


Pada pembaca yg tidak mengenali aku, nama aku azmir bin md zain. Aku dilahirkan di Kg Sungai Kerawai, Teluk Intan Perak. Bersekolah di Sek Keb Sg Kerawai ( sek rendah ). Pastu sekolah menengah di Sek Men Seri Perak Teluk Intan hingga SPM.

Keputusan SPM aku tak berapa bagus, so aku terpaksa buat kursus persediaan sebelum masuk ke U. Aku di tempatkan di kampus UiTM jengka selama 1 tahun untuk kursus Pra Sains. Sebab keputusan aku cemerlang utk 6 bulan pertama, aku cuma ikuti kursus ni 6 bulan sahaja.

Lepastu aku terus melanjutkan pelajaran ke UiTM kampus Shah Alam. Aku ambil kursus Diploma Kejuruteraan awam. Habis diploma, aku terus sambung buat degree. Cuma masa tu aku dalam delima. Mau sambung belajar atau cari keje. Keluarga aku bukannye org senang. Kalau dapat bantu keluarga bagus gak. Itu yg aku pikir masa tu. Tapi kalau tak dapat keje macam mana.

Lepas berfikir panjang, dgn mengambil kira faktor kegawatan ekonomi waktu tu ( 1998 ), aku buat keputusan untuk register ambil degree. Lepas aku register, aku ambil cuti satu semester. Aku cari keje. Kalau tak dapat keje pun, sekurang-kurangnya aku dah ada tempat utk sambung belajar. Cuma rugi satu semester je. Lagipun masa tu pinjaman JPA pun tak dapat lagi. Kalau nak belajar pun sakit gak.

Masa aku hantar surat mintak cuti tu satu semester, aku kira gamble je. Permohonan aku tak lulus lagi, aku dah tak dtg kuliah. Sebok cari keje. Nasib baik la permohonan aku lulus. alhamdulillah.....

Dalam dok cari keje tu, aku dapat le jadi supervisor kat satu syarikat ( lupa lak nama company tu ). Company tu kecik je. Tak ada staff lain. aku ngan bos je. Pastu ade sorang budak praktikal.Buat projek kat Putrajaya. Masa tu aku memang pening. Dah le baru habis belajar, keje lak takde org yg boleh dirujuk. Nak pandai-pandai sendiri pengalaman lak takde. Kang runtuh lak bangunan. Bos lak selalu keluar. Nie tak boleh jadi ni. Aku buat keputusan cabut je dari company ni. Aku keje tak sampai seminggu kat situ.

Pikir-pikir baik aku sambung belajar balik. Masa tu aku dah tertinggal satu semester dari kengkawan aku. Aku semester satu diorang dah semester dua. Boring betul aku. Untuk sama dgn diorang, aku ambik subject tambahan. Masa semester satu, aku dah belasah ambik subject semester dua. Tapi tak semua la. Satu atau dua subject je. Nak mampus ambik semua. Kalau normal setiap pelajar akan ambik 20 credit hour, aku akan ambik sampai 25 -27 credit hour. Harap-harap boleh graduat sama dgn budak-budak aku.

Rupa-rupanya tak sempat gak. Aku tak dapat nak habiskan sama dgn diorang. Tapi masa tu aku cuma tinggal 2 subject je. Seminggu cuma datang kelas 2 hari je. Kira berbaloi gak usaha aku tu. Walaupun aku tak lulus dgn cemerlang. Tapi aku takpernah fail paper. Paling-paling tidakpun cukup-cukup makan je.

Dalam semester akhir tu aku dah start keje. Maklumlah seminggu cuma 2 hari je pegi kelas. Boring kalau takde buat apa2. Masa tu aku keje kat bangi ngan NORWEST HOLDING S/B. Kat sini aku banyak belajar tentang projek site. Terima kasih pada semua member kat projek ILKAP Bangi. Terutama En Isa, Mat pet, Wong, Azhar ( allahyarham) & 3M.

Dah 8 tahun aku bekerja dlm bidang ni. Sekarang aku bekerja di Hakikat Engineering Sdn Bhd. Dah dua tahun aku bersama dgn company ni. Kira ok le. Aku pun bukannye suka tukar-tukar keje. Harap-harap semuanya akan sentiasa baik. Moga rezeki kian bertambah dan diberkati Allah. Amin....

1 comments:

Unknown on April 19, 2009 at 1:15 PM said...

Bijak sungguh demo. Kawe salute la ko demo

Post a Comment

 

DIAMOND BAY Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008